روانشناسی

روانشناسی بالینی

روانشناسی

روانشناسی بالینی

روانشناسی

با مدیریت حسین دانش آموز - روانشناس بالینی

بسیاری از افراد  واژه امید را با آرزو و خوش بینی مترادف می دانند در حالی که این سه، معانی متفاوتی دارند. آرزو معمولا میلی خاص است و تقریبا به اموری که نتایج مثبتی از آنها انتظار می رود، اشاره دارد. خوش بینی نیز در ابتدا بر جنبه های مثبت یک موفقیت تاکید دارد و اکثر افراد به خوش بینی به عنوان یک ویژگی مثبت فکر می کنند در حالی که گاهی  خوش بینی به دلیل ماهیت ویژه اش مانع می گردد که افراد برنامه های روشنی برای آرزوهای خود داشته باشند. آرزو و خوش بینی، هر دو نقش هایی در زندگی ما دارند ولی برای زندگی کردن در شرایط دشوار یا زندگی همراه با بیماری های مزمنی مانند سرطان که جنبه های منفی دارند، نیاز به یک احساس قوی تری تحت عنوان امید وجود دارد...

امید یکی از پایه های اصولی توان و قدرت روانی است که مشخص کننده دستاوردهای زندگی  می باشد. امید، باور یک احساس بهتر از آینده است. امید، با نیروی نافذ خود سیستم فعالیتی را تحریک می کند تا سیستم بتواند تجارب نو را کسب کرده و نیروهای تازه را در ارگانیسم ایجاد نماید و در نتیجه، امید انسان را به تلاش و کوشش وا داشته و او را به سطح بالایی از عملکرد های روانی و رفتاری نزدیک می کند.

امید را نمی توان آگاهانه تجربه کرد ولی هنگامی که شخص تحت فشارهای غیر عادی، راه های پر پیچ و خم و تاریک زندگی قرار گیرد، احساس امیدواری در فرد امیدوار ظاهر شده و این، امید است که بعد از بحران ها، فرد را مجددا به آرامش می رساند(مارسل، 1962؛ مارلی، 1980؛ دیفولت[2]، 1981و میلر، 1982،اسنایدر[1]2002، به نقل از اسلامی نسب، 1373).

 

  نظریه امید

     نظریه امید در سالهای میانی دهه 1980 توسط اسنایدر ، هنگامی که روی چگونگی موضوع معذرت خواهی از دیگران به خاطر کارهای اشتباه وبد تحقیق می کرد ، فرمول بندی شد .

      امید بعنوان بخشی از جریان معذرت واشتباه درنظر گرفته شد ( اسنایدر،1989) . اسنایدر درفاصله سالهای 1960 تا 1970 به تحقیق در مورد انگیزه پرداخت ودراین مطالعات معلوم گردید که اهدافی مورد توجه قرار گرفته ، که قبلاً هم روی آنها تحقیق شده است وافراد دیگری روی آنها کار کرده اند ( کانتریل[3] ، 1964 ، فاربر[4] ، 1968 ، فرانک [5] ، 1975 ، استوتالند[6] ، 1969 به نقل از اسنایدر ،2002) .

   این دیدگاه در مورد انگیزه امید کاملاً منطقی به نظر می رسد ، گرچه بعضی از اجزاء آن هنوز نامشخص است . . کارل مینینجر[7]  درسال 1959 در مورد پیشینه امید به مطالعه پرداخت وکارهای او اسنایدر را تشویق کرد که به امید بیشتر از عواطف فکر کند. دیدگاه مینینجر با دیدگاه اسنایدر که درباره تهیه طرحهای شناختی ونکات مهم امید بود، یکسان است. امید به صورتی که اسنایدر تعریف کرد، در ابتدا یک شیوه تفکر همراه با احساسات (هیجانات ) مهم است ونقش کمک کننده دارد.

    اسنایدر به عنوان یکی از نظریه پردازان اصلی امید می گوید : قبل از این که یک تعریف خلاصه بدهم ، نیاز است بدقت تفکرات امیدوارانه کسانیکه وضعیت خاص ، حالتی معاند و ویژگی دوست داشتن دارند ویا کسانیکه ترکیبی از این دو را دارند بشناسیم. من معتقدم که تفکر امیدوارانه از هر دو مورد مذکور تأثیر می گیرند، اما مصاحبه با مردم نشان داد که امید بیشتر از افکار برخواسته از محیطی که هدف خاصی را دنبال می کند تأثیر می گیرد. تفکر انسان درمورد هدف خاص بیشثر برخود ارزیابی درباره توانایی های آنها در هــدف گذاری استوار است نـــه، هدفهــای عمومی. این مطالعات به ما می آموزد که مردم ظرفیت وتفکر خــود مرجعی درباره تهیــه ریشــه های اهداف و بدست آوردن انگیزه های دلخواه و تعقیب اهداف خود دارند (اسنایدر،2002).

 

   تعریف امید

    امید یعنی احساس امکان داشتن وممکن بودن هرچیز غیر ممکن یا امیدواری حالت خاصی شبیه پیش بینی یک حالت وموقعیت خوب وخوشحال کننده است (مارسل[8]،1962).

  امید یعنی هدف بخشیدن به زندگی از طریق معنویت بخشیدن به خود وپناهنده شدن به اصول معنوی وهدف ، معنادادن به زندگی از این طریق است ( دیفولت  ، 1981 ، مارلی [9] ، 1980 ) .

    امید آزادی از گرفتاریها و رها کردن احساس های گرفتار کننده ضد ونقیض که همساز احساس درماندگی است. یا امید یعنی آزادی به طریقی که باعث اعتماد واطمینان برای حل مشکلات واز بین بردن گرفتاری ها باشد (لینج [10] ، 1974 ، مریل [11]1980).

  امید یعنی تجسم کردن روزهای خوب درآینده یا قبول داشتن تمامیت خود ، زیستن به طور ساالم وداشتن یک زندگی با مفهوم (میلر[12]، 1982 ) .

     امید احساس شایستگی است وزیاد کننده قدرت تطابق و نشانه سلامت روان. امید یعنی داشتن برنامه برای زندگی. امید یعنی زندگی واقعی همراه با هدف ومقصود واقعی از زندگی.      امیدواری به معنای رهایی از گرفتاری ها ومشکلات تعریف شده است که این حالت ممکن   است واقعی وقابل تطبیق با محیط بیرونی ودنیای اطراف باشد ویا فقط درحد یک پیش بینی کننده باقی بماند و باعث خوشحالی وامیدواری فرد گردد ( مارسل ، 1962 به نقل ازعباس آبادی ،1383).



[1] Snyder

[2] Defuult

[3]  Cantril

[4]  Farber

[5]  Frank

[6] Stotland

[7] Meanninger٫K.

[8]  Marcel

[9]  Marley

[10]   Ling

[11]   Marl

[12]   Miler

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی