روانشناسی

روانشناسی بالینی

روانشناسی

روانشناسی بالینی

هرگاه به خبری بد ، شخصی پرتوقع و با به نوعی ناکامی می پردازیم ، بسیاری از ما عادتهای خاص، یعنی راههای واکنش به زندگی ( به ویژه به ناملایمات ) را یاد می گیریم که زیاد به دردمان نمی خورند. ما در این گونه موارد بیش از اندازه واکنش نشان می دهیم ، مسائل را زیاده از حد بزرگ می کنیم، سخت می گیریم و روی جنبه های منفی زندگی تاکید می کنیم.

هنگامی که چیزهای کوچک  ما را از حرکت باز می دارند ( وقتی که عصبانی و ناراحت هستیم و به راحتی آزرده می شویم ) واکنشهای ( بیش از حد ) نه تنها ما را سرخورده  می کنند ، بلکه مانع رسیدن ما به چیزهایی می شوند که خواهان آنها هستیم . ما تصویر بزرگتر زندگی را فراموش می کنیم ، روی جنبه های منفی تکیه کرده و دیگران را که ممکن است از راه های  دیگر به ما کمک کنند ناراحت می کنیم . خلاصه ، طوری زندگی می کنیم که گویی زندگی یک حالت اضطراری بزرگی است . ما اغلب به این سوی و آن سوی می دویم تا به نظر مشغول بیاییم و سعی می کنیم که مشکلات را حل کنیم ، اما در واقعیت امر ، آنها را بدتر می کنیم . عمر خود را صرف پرداختن به حوادث ناگواری می کنیم که یکی پس از دیگری رخ می دهند . پس از مدتی ، بتدریج باورمان می شود که همه چیز واقعا مهم است . ما نمی توانیم درک کنیم که روش برقراری ارتباط با مشکلاتمان به مقدار زیاد بستگی به این دارد که آنها را با چه سرعت و کارایی حل می کنیم . خوشبختانه ، راه دیگری برای برقراری ارتباط با زندگی وجود دارد راهی هموارتر و دلپذیرتر که زندگی را چنان می سازد که آسان تر به نظر آید و مردم درون آن را سازگارتر می کند . این ( راه دیگر ) زندگی شامل جایگزینی عادتهای قدیمی ( واکنش ) با عادتهای جدید ارتباط است . این عادتهای جدید ما را قادر می سازد که یک زندگی پربارتر و ارضاء کننده تر داشته باشیم . یک شیوه موثر برای آرامش بیشتر ، آگاهی از این نکته است که چگونه فکر منفی و متزلزل می تواند بسرعت از کنترل خارج شود . برای برطرف کردن آن ، هرچه بیشتر در جزئیات چیزی که شما را نگران می کند فرو روید ، حالتان بدتر می شود . یک فکر به فکر دیگر منجر می شود و باز به فکری دیگر ، تا این که به نقطه ای می رسید که فوق العاده ناراحت می شوید . راه حل این مشکل آن است که پیش از آن که افکارتان فرصت داشته باشند گلوله برفی بسازند متوجه شوید که در سرتان چه اتفاق می افتد . هر چه زودتر خود را در حین ساختن این گلوله برفی ذهنی مچ گیری کنید راحت تر می توانید آن را متوقف کنید . ( مردانی راد ، قیطاس ، 1378 ) .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی